Monday 25 July 2011

Analysis Asian investors stricken by gold fever...www.reuters.com

Analysis Asian investors stricken by gold fever on record price

SINGAPORE | Thu Jul 21, 2011 12:47am EDT
(Reuters) - Gold fever is gripping Asian investors and could spread to central banks as global growth uncertainties tarnish the appeal of other assets, putting bullion on course for more gains but also provoking fears about supply.
Spot gold surged more than $100 in 11 straight days to Tuesday, its longest winning streak in four decades, hitting a record $1,609.51 an ounce, as debt default fears in the United States and Europe drove investors to seek safety.
Gold stayed above $1,600 on Thursday as market watchers remained cautious about the debt situation on both sides of the Atlantic.
Asian giants India and China, the world's two biggest consumers of the precious metal, expect to see demand continue to climb for the rest of the year, as growing wealth and stubbornly high inflation make bullion an attractive asset.
"Record high prices won't scare away investors," said Shi Heqing, an analyst at Antaike, a state-backed metals consultancy based in Beijing.
"Investors are likely to chase the rally and continue to buy gold because paper money feels increasingly worthless and they are worried about inflation."
Shi expects China's gold demand to rise about 20 percent to near 700 tonnes this year from 570 tonnes in 2010 as Beijing struggles to tame annual inflation that hit a three-year high of 6.4 percent in June.
In India, the wedding season in mid-August is expected to drive up sales of gold, a fixture in dowry and gifts.
"The case for gold in the longer term is still very strong. Gold may appeal to new classes of investors who previously avoided the market in favor of more mainstream investments like bank deposits, bonds and equities," said a Singapore-based trader.
"Potentially there's a whole new market for small-sized physical gold bars if these investors lose faith in paper."
Technical charts point to gold hitting as much as $1,940 by the end of the year, given the strong bullish momentum in the past two weeks, Reuters market analyst Wang Tao says.
'$2-TRILLION, $3-TRILLION ELEPHANT'
Even central banks, until recently keen to disperse some of their gold holdings, could soon be sniffing around for more of the precious metal, analysts say.
In 2010 central banks became net buyers of gold for the first time in 21 years, as developed nations of Western Europe and North America reduced selling in the wake of the global financial crisis while emerging economies tried to diversify their holdings of foreign currencies, especially the dollar.


(Additional reporting by Siddesh Mayenkar in MUMBAI and David Stanway in BEIJING; Editing by Clarence Fernandez)


BAHASA
Demam emas menggenggam pelabur Asia dan boleh merebak ke bank-bank pusat sebagai ketidaktentuan pertumbuhan ekonomi global menjejaskan rayuan dengan aset lain, meletakkan diniagakan pada kursus untuk keuntungan yang lebih tetapi juga memprovokasi kebimbangan mengenai bekalan. 
Emas Spot melonjak lebih daripada $ 100 dalam 11 hari berturut-turut hingga Selasa, terpanjang dalam empat dekad, mencecah rekod $ 1,609.51 auns, ketakutan default hutang di Amerika Syarikat dan Eropah mendorong para pelabur untuk mendapatkan keselamatan. 
Gold tinggal melebihi $ 1,600 pada hari Khamis sebagai pemerhati pasaran kekal berhati-hati mengenai situasi hutang pada kedua-dua belah Atlantik. 
Asia gergasi India dan China, dua terbesar di dunia pengguna logam berharga, menjangka untuk melihat permintaan terus mendaki untuk sepanjang tahun ini, sebagai kekayaan yang semakin meningkat dan inflasi yang berdegil tinggi membuat diniagakan aset yang menarik. 
"Rekod harga yang tinggi tidak akan menakutkan pelabur," kata Shi Heqing, seorang penganalisis di Antaike, logam negeri yang disokong oleh sebuah syarikat perunding yang berpangkalan di Beijing. 
"Pelabur mungkin untuk mengejar perhimpunan dan terus membeli emas kerana wang kertas terasa semakin tidak bernilai dan mereka bimbang tentang inflasi." 
Shi menjangka permintaan emas di China meningkat kira-kira 20 peratus kepada hampir 700 tan metrik tahun ini daripada 570 tan metrik pada tahun 2010 sebagai Beijing perjuangan untuk dijinakkan inflasi tahunan yang melanda tinggi tiga tahun sebanyak 6.4 peratus pada bulan Jun. 
Di India, musim perkahwinan pada pertengahan bulan Ogos dijangka akan memacu jualan emas, lekapan dalam mas kahwin dan hadiah. 
"Kes emas dalam jangka panjang masih sangat kuat. Emas boleh merayu kepada kelas-kelas baru pelabur yang sebelum ini dielakkan pasaran memihak kepada lebih banyak pelaburan arus perdana seperti deposit bank, bon dan ekuiti," kata seorang peniaga yang berpangkalan di Singapura. 
"Berpotensi terdapat satu pasaran baru untuk jongkong emas fizikal yang bersaiz kecil jika pelabur-pelabur kehilangan iman di dalam kertas." 
Carta teknikal titik emas memukul sebanyak $ 1,940 menjelang akhir tahun ini, yang diberikan momentum yang kuat yakin dalam dua minggu lepas, kata penganalisis pasaran Reuters Wang Tao. 
'$ 2-TRILYUN, $ 3-TRILYUN GAJAH' 
Malah, bank-bank pusat, sehingga baru-baru ini berminat untuk menyuraikan beberapa pegangan emas mereka, tidak lama lagi dapat menghidu di sekitar untuk lebih logam berharga, penganalisis berkata. 
Pada tahun 2010, bank-bank pusat menjadi pembeli bersih emas buat kali pertama dalam 21 tahun, sebagai negara-negara maju di Eropah Barat dan Amerika Utara mengurangkan jualan di tengah-tengah krisis kewangan global, manakala ekonomi baru muncul cuba untuk mempelbagaikan pegangan mereka dalam mata wang asing, terutamanya dolar. 
Pendalaman kebimbangan mengenai penularan krisis hutang di zon euro, di seluruh AS pertumbuhan pada separuh kedua dan kesannya terhadap dolar AS yang tidak menentu, adalah mungkin untuk meningkatkan selera makan emas bank-bank pusat untuk. 
"Jika anda melihat pada unjuran ke atas hutang untuk Amerika Syarikat dan beberapa negara Eropah menikmati status A triple, ia yang mencari kemungkinan bahawa negara-negara ini adalah bergerak dari A triple kepada sesuatu yang kurang berkilat," kata Philip Klapwijk, pengerusi eksekutif di GFMS, satu logam penyelidikan perundingan. 
"Dan tentu akan kilap kelayakan emas untuk pengurus aset di seluruh dunia, terutamanya bank-bank pusat dan beberapa dana kekayaan berdaulat." 
Tetapi bank-bank pusat telah bunga ringan, sebagai pembelian yang agak besar boleh sentakan emas pasaran yang agak kecil. 
Pada 24 April, 2009 harga spot emas melonjak lebih daripada 1 peratus, apabila China mengumumkan peningkatan sebanyak 454 tan metrik dalam pegangan emas, yang mewakili lonjakan 76 peratus dari tahun 2003, sekali sahaja lepas, ia mendedahkan saiz rizab emas. 
Tahun lepas, bekalan emas global, termasuk pengeluaran lombong dan sekerap, berjumlah 4,108.2 tan metrik, yang diterjemahkan ke dalam kira-kira AS $ 210 bilion pada harga semasa. Stok emas di atas tanah berada pada 1 165,000 tan metrik yang dianggarkan, bernilai lebih daripada $ 8 trilion. 
Secara perbandingan, jumlah hutang Amerika Syarikat (AS) yang dipegang oleh orang ramai berjumlah $ 9.75 trilion menjelang Julai 19, dua kali ganda daripada lima tahun lebih awal - menambah hampir AS $ 1 trilion setahun, berdasarkan data dari Jabatan Perbendaharaan AS. 
"Bank-bank pusat akan meningkatkan pegangan emas, tetapi ia tidak adalah pilihan yang praktikal dan agak sukar," kata Dong Tao, ketua ahli ekonomi serantau di Credit Suisse. 
"Bekalan Emas semata-mata tidak tumbuh secepat rizab luar negara China. Hanya peningkatan dalam hutang AS dapat menandingi." 
Bank-bank pusat boleh menaikkan pegangan emas sedikit, katanya, tetapi pembelian yang agak besar boleh menyebabkan gempa bumi di pasaran. 
"Kita boleh membeli apa sahaja dengan wang kita tanpa menyebabkan herotan harga, tetapi gajah $ 2 trilion, $ 3-trilion sudah tentu akan menyebabkan herotan." 
China mempunyai rizab asing terbesar di dunia, yang berjumlah $ 3.2 trilion pada akhir bulan Jun. Gold pegangan 1,054.1 tan metrik hanya 1.6 peratus rizab, walaupun pangkat keenam China di kalangan pemegang terbaik di dunia rasmi emas. 
MALAYSIA, CHINA PERMINTAAN 
India dan China bersama 57 peratus daripada suku pertama permintaan pengguna global bagi emas, kata Majlis Emas Dunia. 
Kegilaan China untuk emas mendorong bank pusat untuk meningkatkan jualan tahun ini Coins Panda emas dan perak. 
Bank Rakyat China merancang untuk menjual 500,000 duit syiling 1-auns emas, atau 66 peratus lebih daripada sasaran awal sebanyak 300,000. Ia juga tiga kali ganda sasaran jualan untuk auns-separuh, suku-auns, 1/10-ounce dan 1/20-ounce syiling emas kepada 600,000 setiap satu daripada 200,000 sebelum ini. 
Peningkatan dalam jualan syiling ini sahaja akan mewakili peningkatan sebanyak 560,000 auns dalam permintaan emas, atau 17 tan. 
Bank perdagangan dan rumah dana juga menunaikan dengan produk membiarkan pelabur membeli barang kemas emas, duit syiling dan bar. 
Dua syarikat China, Lion Fund Management Co dan Kumpulan Wang E, telah melancarkan dana untuk melabur dalam bersandarkan emas dana dagangan bursa di luar negara, hanya dua Beijing telah dibenarkan setakat ini untuk berbuat demikian.Kumpulan Wang E juga melabur dalam saham-saham perlombongan emas di luar negara. 
India, juga pengimport No 1 emas, membeli 286 tan emas di luar negara pada suku pertama, meningkat hampir 10 peratus berbanding tahun lalu, World Gold Council data menunjukkan.Negara mengimport 959 tan emas pada tahun 2010, atau peningkatan tahunan sebanyak 72 peratus. 
Rajesh Mehta, pengerusi dan pengarah urusan pengimport emas dan peruncit Eksport Rajesh, berkata beliau menjangkakan firmanya untuk mengimport 130 tan emas dalam tahun hingga Mac depan, meningkat 8 peratus berbanding tahun sebelumnya. 
"Permintaan barang kemas emas India dijangka menunjukkan daya tahan dalam menghadapi paras harga yang lebih tinggi, dengan membeli beberapa oportunis ketika harga rendah harga," kata Ajay Mitra, Pengarah Urusan untuk India dan Timur Tengah di Majlis Emas Dunia. 
(Laporan tambahan oleh Siddesh Mayenkar di MUMBAI dan David Stanway di BEIJING; Penyuntingan oleh Clarence Fernandez) 





All information on this website is for educational purposes only and is not intended to provide financial advise. Any statements about profits or income, expressed or implied, does not represent a guarantee. Your actual trading may result in losses as no trading system is guaranteed. You accept full responsibilities for your actions, trades, profit or loss, and agree to hold MinKL Invest harmless in any and all ways.

No comments:

Post a Comment